سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

بهنیا معتقد است که بعضی افراد به دنبال یک استرس شدید دچار انواع آلرژی می‌شوند به طوری که این افراد باید سعی کنند تا حد امکان از عوامل عصبی و استرس زا دوری کنند.

 

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

با توجه به شروع فصل بهار و آغاز گرده افشانی گیاهان و همچنین خوردن برخی خوراکی ها مثل شکلات و آجیل در ایام عید که بیشتر ممکن است کودکان در خوردن آن ها افراط کنند، میزان بروز آلرژی هم در افراد حساس بسیار شایع می شود که تقریباً از هر 10 نفر، 2 نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

دکتر فریدون بهنیا، متخصص پوست و مو و زیبایی در این باره به خبرنگار سرویس دانش و فناوری برنا می گوید: آلرژی گونه های مختلفی دارد و هر فردی می تواند به یک چیز آلرژی داشته باشد. آلرژی‌های غذایی دسته مهمی از اینگونه عوارض و اختلالات را شامل می‌شوند که نباید نادیده گرفته شوند. آلرژی و عدم تحمل نسبت به یک ماده غذایی  2 عارضه متفاوت از هم هستند. گاهی به دنبال استفاده نکردن طولانی از یک ماده غذایی مانند شیر، دستگاه گوارش فرد قادر به تحمل آن ماده غذایی نیست و یا آنزیم لازم برای هضم آن ماده را از دست می‌دهد که این عارضه با راهکارهای لازم بهبود می‌یابد.

بهنیا ادامه می دهد: علت بروز آلرژی در انسان هنوز به طور صد در صد مشخص نشده است، اما در مطالعات متعدد نشان داده شده است که بعضی افراد به دنبال یک استرس شدید دچار انواع آلرژی می‌شوند به طوری که این افراد باید سعی کنند تا حد امکان از عوامل عصبی و استرس زا دوری کنند.

وی می افزاید: برای درمان عدم تحمل دستگاه گوارش نسبت به یک ماده غذایی در ابتدا باید آن ماده غذایی را به مقدار بسیار کم وارد برنامه غذایی کرد و به تدریج بر مقدار آن افزود. چنانچه بدن نسبت به آن ماده تحمل نداشته باشد این عدم تحمل به تدریج برطرف می‌شود.

این متخصص پوست و مو و زیبایی می گوید: در صورتی که مواد غذایی آلرژی زا در بدن ایجاد واکنش هایی از جمله بروز خارش و کهیر کند برای درمان آن ابتدا باید همه آن مواد را از برنامه غذایی حذف و با تجویز داروهای ضد خارش و ضد حساسیت علائم بیمار را کم کنیم. برای تشخیص دقیق نوع ماده غذایی آلرژی زا، هریک از اجزای آن ماده غذایی را به تنهایی به ترکیبات غذایی اضافه و واکنش بدن نسبت به آن را مشاهده کنید. در نهایت آن موادی را که نسبت به آن ها آلرژی دارید از برنامه غذایی حذف کنید.

وجود آلرژی به یک ماده غذایی خاص همیشگی و ماندگار نیست و ممکن است یک ماه تا چند سال طول بکشد ولی در هر صورت بعد از مدتی برطرف می‌شود. بروز آلرژی در کودکان با خطرات زیادی می‌تواند همراه باشد و والدین باید توجه داشته باشند که در صورت بروز هر گونه آلرژی در کودکان باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 12:43 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

در ایام نوروز با توجه به خوراکی های پرکالری مثل؛ آحیل، شیرینی و شکلات خیلی باید مراقب افزایش وزن و چاقی بود.

 

 

مصطفی نمکیان معتقد است که با رعایت چند نکته ساده و پرداختن به ورزش حداقل هفته ای 3 بار در روز می توان از اضافه وزن و چاقی در ایام عید جلوگیری کرد.

 

در این ایام به دلیل دسترسی نداشتن به دستگاه های ورزشی و به علت مسافرت و یا دید و بازدید کمتر وقتی برای ورزش وجود دارد که همین مساله مزید علتی بر چاقی در ایام عید می شود.

 

شاید شما تابحال بارها تجربه کرده باشید که پس از اتمام تعطیلات نوروز زمانی که به سراغ ترازو رفته اید، شاهد 3 تا 5 کیلو اضافه وزن شده اید.

 

به همین خاطر به سراغ مصطفی نمکیان، کارشناس ارشد تغذیه رفتیم تا با رعایت نکات بهداشتی توصیه شده توسط این متخصص تغذیه نگرانی از چاقی در این ایام نداشته باشیم. 

مصطفی نمکیان معتقد است که با رعایت چند نکته ساده زیر و پرداختن به ورزش حداقل هفته ای 3 بار در روز می توان از اضافه وزن و چاقی در ایام عید جلوگیری کرد.

1- همانطور که گفته شد در این ایام شکلات و شیرینی جات زیاد مصرف می شود که افراد باید در مصرف آن دقت داشته باشند و با هر میهمانی رفتن شکلات یا شیرینی نخورند.

2- یکی دیگر از مواردی که افراد باید به آن دقت کنند خوردن آجیل است. همانطور که می دانیم هر 100 گرم آجیل حدود حدود 600 کالری دارد که باید حواسمان به میزانی که در روز می خوریم باشد.

3- به دلیل تعطیلی و بی کاری نباید در غذا خوردن و فست فودها افراط کرد و آن را جزیی از تفریحمان کنیم.. 

4- در ایام نوروز به دلیل دید و بازدیدها که یک جور رسم و رسوم ما ایرانیان است، ممکن است انواع نوشابه ها، سس های مایونز برای سالاد، ژله و غذاهای چرب و سرخ کرده در میهمانی هایمان سرو شود که ما باید حواسمان باشد تا در خوردن آن ها افراط نکنیم.

5- در آخر مساله ای که باعث چاقی افراد می شود تند غذا خوردن است. افرادی که چاق هستند باید غذایشان را آهسته میل کرده و به خوبی لقمه را دهانشان بجوند.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 12:36 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

محققان دانشگاه ایالتی دیترویت موفق به کشف راه درمان بیماری پارکینسون از طریق ژن درمانی شدند.

 

پزشکان موسسه تحقیقاتی هنری فورد وابسته به دانشگاه ایالتی دیترویت آمریکا با برگزاری یک نشست مطبوعاتی، از کشف تازه خود خبر دادند که می‌تواند دانش پزشکی را چندین قدم به پیش ببرد.

بر اساس این گزارش، پزشکان با انجام آزمایش‌هایی بر روی بیماران مبتلا به پارکینسون دریافتند که فرآیند ژن درمانی در تمامی این بیماران بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی موثر واقع شده است و همه این افراد ‌توانستند تا حدود بسیار زیادی به روند زندگی عادی بازگردند.

دکتر پیتر لی وایت، مسئول این تحقیق در این رابطه گفت: موفقیت ژن درمانی در درمان بیماری پارکینسون دریچه امیدی برای یافتن راه درمان بیماری‌های عصبی و ذهنی نظیر آلزایمر باز کرده است و می‌توان آینده‌ای بدون پارکینسون و آلزایمر را متصور بود.

بنا بر این گزارش، دکتر لی و تیم تحقیقاتی وی 45 بیمار مبتلا به پارکینسون را به مدت شش هفته تحت درمان ژن درمانی قرار دادند که نصف این بیماران بلافاصله علایم بهبود نشان دادند و باقی افراد نیز پس از به نیمه رسیدن مراحل درمانی، بهبود یافتند.

بر اساس گفته‌های دکتر لی، این راه درمان هنوز باید راه طولانی‌ای را برای بدل شدن به راه قطعی درمان پارکینسون طی کند که اولین قدم، آزمایش دوباره آن بر روی تعداد بسیاری از مبتلایان به پارکیسنون است.

گفتنی است، بیماری پارکینسون یا PD، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ???? میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت.

این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است؛ اما در جوانان هم دیده می‌شود. شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند.

به‌ طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است، رخ می‌دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد اما داروهایی مثلاً لوودوپا (levodopa) در درمان آن تجویز می‌شود، البته نقش فیزیوتراپی در این زمینه بسیار زیاد است زیرا مانع پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد می‌شود.


نوشته شده در جمعه 89/12/27ساعت 7:59 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

یک متخصص تغذیه با بیان این که هفت سین شامل هفت ماده غذایی مفید و پرانرژی بوده و نمایانگر پیشینه غنی تغذیه سالم در میان ایرانیان باستان است، گفت: تمام خوراکی‌های موجود در این سفره به عنوان بهترین مواد غذایی با خواص دارویی و قابلیت درمانی برای تمام ایام سال توصیه می‌شود.

 

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها سبزه تهیه شده از جوانه گندم را در گلخانه تکثیر و آب آن را به عنوان یک چاشنی پرانرژی که حاوی مقادیر زیادی قند مالتوز است و طعم شیرینی دارد مصرف می‌کنند.

 

وی ادامه داد: این شربت دارای بسیاری از ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، پتاسیم و اسید فولیک است و خواص آن به دلیل عدم طبخ بسیار بیشتر از سمنو و به عنوان شربت بسیار مغذی و نشاط آور است.

 

سمنو سرشار از انرژی برای کودکان در حال رشد و بهترین درمان کم خونی برای زنان باردار

این متخصص تغذیه با اشاره به این که سمنو به عنوان یکی از خوردنی‌های سرشار از انرژی سفره هفت سین است،گفت: سمنو از شیره جوانه گندم تهیه و تولید می‌شود و ماده مغذی و مفیدی از نظر تامین انرژی و موادی پروتئینی برای کودکان در حال رشد محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سمنو سرشار از مقادیر زیادی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و سلنیم است، گفت: این مواد مغذی برای رشد استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و کم خونی به خصوص در زنان باردار و شیرده بسیار مفید است.

 

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به مواد موجود در سمنو از جمله ویتامین های B1،B2 ، نیاسین و اسید فولیک، کاروتن و ویتامینE گفت: اسید فولیک موجود در سمنو از ابتلا به نوعی کم خونی پیشگیری می‌کند و کاروتن و ویتامین E نیز از آنتی اکسیدان‌های مفیدی هستند که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد به وجود آمده از متابولیسم مواد غذایی در سلول‌ها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه سمنو ماده غذایی بسیار مفید برای ورزشکاران است، اظهار داشت: اگرچه سمنو در فرهنگ غذایی ایرانیان در ایام نوروز تهیه می‌شود و در سفره هفت سین قرار می‌گیرد اما در نظر گرفتن این منبع مفید انرژی در برنامه غذایی روزمره توصیه می‌شود.

 

بوییدن سیب، فشار خون را کاهش می‌دهد

 

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه سیب به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر دارای اثرات آرام بخش است، اظهار داشت: مطالعات پزشکی نشان داده است که تنها بو کشیدن سیب فشار خون را پایین می‌آورد.

 

این متخصص تغذیه با اشاره به مواد مغذی موجود در سیب مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و مقادیر زیادی انرژی گفت: فیبر موجود در سیب به نام پکتین موجب کاهش کلسترول خون می‌شود.

 

با مصرف سیر دستگاه گوارش خود را بیمه کنید!

 

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به سیر به عنوان ماده غذایی که حاوی خواص دارویی است، گفت: از نظر تغذیه‌ای معمولا سیر به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات دهه‌های اخیر نشان داده سیر دارای ترکیبات کاهش دهنده فشار و کلسترول خون است.

 

این متخصص تغذیه با توضیح این مطلب که سیر با تاثیرگذاری بر تجمع پلاکت‌ها سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده می‌شود، گفت: سیر شامل ترکیبات گوگرددار و سولفور که شامل آلیشین که موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد سلول‌ها می‌شود است و برخی نیز سیر را برای بهبود برخی عفونت‌ها و مار گزیدگی‌ها استفاده می‌کنند.

 

سماق مرهمی برای دردهای رماتیسمی و نقرس

 

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه در طب سنتی از سماق برای بیماری‌های رماتیسمی، نقرس و همچنین درمان تهوع و بی‌اشتهایی استفاده می‌شود، گفت: سماق دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: معمولا میوه سماق را به شکل خشک کرده و کوبیده شده به صورت پودر به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده مورد استفاده قرار می دهند.

 

این متخصص تغذیه از دیگر خواص سماق را تحریک اشتها، افزایش میل به خوردن غذا، خاصیت دیورتیک و ادرار آور بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: سماق به دلیل داشتن تانن که یک قابض است در بهبود اسهال نیز موثر است.

 

سرکه، چاشنی با خواص دارویی

 

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه سرکه از مواد قندی موجود در گیاهان مانند، انگور، کشمش، سیب و برنج به وسیله تخمیر تهیه می‌شود، گفت: سرکه بیشتر به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا محسوب می‌شود اما خواص دارویی نیز دارد.

 

وی ادامه داد: سرکه دارای مقادیری از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و اشتها را نیز افزایش می‌دهد و ایرانی‌ها با استفاده از سرکه انواع ترشیجات را نیز تهیه می‌کنند.

 

درخت سنجد از میوه تا ریشه دارای خواص دارویی و صنعتی است

 

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه درخت سنجد از میوه، گل، ساقه، ریشه و پوست و دارای خواص دارویی و صنعتی است، گفت: برگ درخت سنجد دارای الکانوئیدی است که در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گل آن نیز در صنایع آرایشی عطرسازی و داروسازی به کار می‌رود.

 

وی ادامه داد: سنجد شامل مواد قندی گلوکز و شامل مقادیری چربی و مواد پروتئینی نیز است بدین ترتیب خاصیت غذایی نیز دارد. میوه سنجد بییشتر نقش دارویی دارد و در طب سنتی به عنوان تانن مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند ضد تهوع و برای درمان اسهال مفید باشد.


نوشته شده در پنج شنبه 89/12/26ساعت 6:11 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

رایحه تند و تیز و بی همتای پوست بدن انسان می تواند دو گونه از حشرات را به سوی خود جذب کند. نشانه ای که می تواند برای درمان و کنترل بیماری های مالاریا و تب زرد بسیار کلیدی و حیاتی باشد.

 

شدت رایحه پوست بدن انسان در میان تمامی جاندارانی که بر روی زمین ساکن هستند مانند ندارد. ویژه بودن رایحه بدن انسان از آن رو است که تقریبا تمامی بخشهای بدن انسان رایحه خاص خود دارند در حالی که موجودات میکروسکوپی که بر روی بدن انسان زندگی می کنند نیز هر کدام از خود رایحه ای ایجاد می کنند.

 

بر اساس مطالعات جدید این بوی تند و تیز و قوی دست کم دو گونه از حشرات را به سوی خود جذب می کند و درک عاملی که منجر به جذب این حشرات می شود می تواند در پیشگیری از گسترش بیماری هایی از قبیل مالاریا و تب زرد جلوگیری کند.

 

به گفته محققان دانشگاه "واگنینگن" میکروارگانیزمهایی که بر روی پوست بدن انسان زندگی می کنند از مواد موجود بر روی پوست و تعریق بدن برای متابولیسم خود استفاده می کنند و مواد غیر فراّر را به مواد فراّر تبدیل می کنند.

 

محققان با بررسی ساختار شیمیایی عرق بدن انسان دریافتند مواد فراّر موجود در عرق بدن می تواند عامل تعیین کننده برای انسان دوستی حشرات باشد در حالی که این حشرات می توانند ناقل بیماری های مهلک مانند مالاریا یا تب زرد باشند.

 

عرق بدن انسان ترکیبی پیچیده از دی اکسید کربن، آمونیاک، اسید لاکتیک و هفت اسید کربوکسیلی دیگر است که این اسیدها رایحه عرق را ایجاد کرده و همین هفت اسید کربوکسیلی حشرات را به شدت به سوی خود جذب می کند.

 

در حالی که انسانها همواره بر این باور بوده اند که بدن حیوانات نسبت به انسان از بوی ناخوشایندتری برخوردار است اما مطالعات نشان می دهند تعداد مواد بودار فرار بر روی پوست حیواناتی مانند پرنده ها و پستانداران بسیار کمتر از انسانها است. برای مثال بر روی پرهای مرغ و موهای زرافه تنها چند اسید کربوکسیل یافته شده است.

 

بر اساس گزارش ان بی سی، محققان برای انجام این تحقیق توزیع، عملکرد و میزان ترشحات غدد مختلف پوستی بدن انسان را با دیگر جانداران مقایسه کردند که بر اساس این مطالعه بوی بدن انسان از بوی بدن بسیاری از جانداران تندتر و ناخوشایندتر است.

 

از سویی دیگر مطالعه بر روی حشرات نشان داده است که این جانداران کودکان و افرادی که بوی خوب بدهند را کمتر نیش می زنند.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/8ساعت 12:53 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak