سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب



مهدی اخوان ثالث درسال 1307 در خراسان بزرگ ، مهد
شاعرانی چون فردوسی و رودکی بدنیا آمد . در چهارم شهریور 1369 ما را با «
زمستان » تنها گذاشت هر چند امید « آخر شاه نامه » را به ما داد ، خود اما
رفت. اگرچه در طول این سالها، خود شاعر مانده بود و شاعرانه زندگی کرده
بود ، به گفته خودش ، چون هنرمندی زندگی کرد که برفراز قدرت بود نه همراه
آن.

کسی که درست مثل فردوسی، زنده کننده یاد فرهنگ ایرانی بود و
به اصل می اندیشید. اولین مجموعه شعرش را در سال 1324 با روحیه ای سنت
گرا و وام گرفته از روح خراسانی شعر ، شروع کرد.
ادامه مطلب...
نوشته شده در دوشنبه 89/6/1ساعت 7:57 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |


گابریل خوزه گارسیا مارکِز زاده? ? ما رس ????در در دهکده? آرکاتاکا درمنطقه? سانتامارا در کلمبیا.رماننویس، روزنامهنگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی است. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور است و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی میکند.
او در سال ???? اولین نوشتههایش را در روزنامهای به نام Juventude که مخصوص شاگردان دبیرستانی بود منتشر کرد و در سال ???? به تحصیل رشته? حقوق در دانشگاه بوگوتا پرداخت. در سال ???? شروع به نوشتن رمان صد سال تنهایی کرد و آن را در سال ???? به پایان رساند که به عقیده? اکثر منتقدان شاهکار او به شمار میرود. او در سال ???? برای این رمان، برنده? جایزه نوبل ادبیات بوده است.
او در سال ???? رسماً مرد سال آمریکای لاتین شناخته شد و در سال ???? مردم کلمبیا با ارسال طومارهایی خواستار پذیرش ریاست جمهوری کلمبیا توسط مارکز بودند که وی نپذیرفت.
مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی است، اگرچه تمام آثارش را نمیتوان در این سبک طبقهبندی کرد.
ادامه مطلب...

نوشته شده در دوشنبه 89/6/1ساعت 7:55 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

برای بررسی چهره زن در شعر احمد شاملو لازم است ابتدا نظری به پیشینیان او بیندازیم. در ادبیات کهن ما، زن حضوری غایب دارد و شاید بهترین راه برای دیدن چهره او پرده برداشتن از مفهوم صوفیانه عشق باشد. مولوی عشق را به دو پاره مانعه الجمع روحانی و جسمانی تقسیم میکند. مرد صوفی باید از لذتهای جسمانی دست شسته، تحت ولایت مرد مرشد خانه دل را از عشق به خدا آکنده سازد. زن در آثار او همه جا مترادف با عشق جسمانی و نفس حیوانی شمرده شده و مرد عاشق باید وسوسه عشق او را در خود بکشد:
عشق آن زنده گزین کو باقی است. بر عکس در غزلیات حافظ عشق به معشوقهای زمینی تبلیغ میشود و عشق صوفیانه فقط چون فلفل و نمکی به کار میرود. با این وجود عشق زمینی حافظ نیز جنبه غیر جسمانی دارد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در پنج شنبه 89/5/28ساعت 6:32 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

در بین غزلهای شاعر بزرگ و سخن سرای نامدار شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی دو غزل وجود دارد، که از نظر شکل و ساختار با دیگر غزلهای این شاعر بزرگ تفاوتی کلی دارد و به همین دلیل نیز در نوع خود بسیار جذاب و دلپذیر است ، ولی به دلایلی که خواهد آمد، تاکنون آن گونه که باید مورد توجه شاعران ، ادیبان و... قرار نگرفته است.


این دو غزل که در یک وزن و قافیه و ردیف سروده شده اند، چنان از لحاظ ساختار درونی و بیرونی بهم پیوسته اند، که باید آن دو را، یک غزل واحد شمرد و یا دو غزل پیوسته ای که تشکیل یک غزل یگانه می دهند. این دو غزل عبارتند از:

ادامه مطلب...

نوشته شده در پنج شنبه 89/5/28ساعت 6:31 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

ادبیات دهه ی چهل ادبیات بیداری و به خود آیی است و هدف عمده اش برقراری ارتباطی هشیارانه با واقعیت و تاریخ است
آگاهی نویسندگان از وضعیت مصیبت بار جامعه سبب می شود که " اعتراض " بن مایه ی مهم ترین آثار ادبی این دوره گردد . اما ضدیت با شبهه مدرنیزاسیون پهلوی ، به شکل گیری گرایش رمانتیک " بازگشت به خویش " می انجامد . بازگشت به سنت و ضدیت با تجدد ، فکر مسلط بر جامعه ی روشنفکری می شود
حفاظت از میراث و هویت شرقی در برابر تمدن مهاجم غرب ، به شکل کمال مطلوب ساختن از آداب و رسوم آئینی و زندگی ساده روستایی ، بازتاب می یابد
ادامه مطلب...

نوشته شده در پنج شنبه 89/5/28ساعت 6:30 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5      >

Design By : Pichak