سفارش تبلیغ
صبا ویژن

































دانلود و نقد کتاب

در آغاز عدد به صورت محدود بود. حتی عدد را تا 2 بیشتر نمی توانستتد بشمارند. برای عدد مرزی برای شمارش داشتند. برای نمونه، زمانی در بسیاری ازر جاها تا 6 بیشتر نمی توانستنند بشامرند. و پس از آن را «بسیار » می گفتند. هنوز هم در بسیاری از زبان ها « هفت » به معنای بسیار است. در زبان فارسی ضرب المثلی است که می گوید: « هفت بار گز کن یک بار پاره کن » ( پیش از رایج شدن دستگاه متری ، گز و ذرع واحد اندازه گیری طول در ایران بود که تقریبا برابر04/1 متر است.) در این ضرب المثل منظور این نیست که درست هفت بار عمل کن؛ بلکه منظور این است که با عمل بسیار نتیجه بگیر. در این جا هفت به معنای بسیار است. در قصه های کودکان ، وقتی که از پادشاهی صحبت می شود که در قصری زندگی می کرد که هفت برج و بارو داشت ، باز منظور این است که این قصر برج و باروهای زیادی داشت. هفت دریا هفت سرزمین ، هفت آسمان و ... همه جا هفت به معنای « بسیار » بکار رفته است.
عدد 13 هم چنین سرنوشتی دار. دوازده را دو جین می گفتند و چون پس از آن را نم شناختند ، روی آ ن نام « دو جین شیطانی » گذاشتند. از این جا عدد سیزده نحس شد. چرا که پس از دوازده برای آن ها ناشناخته بود و خبر از ابهام و تاریکی نی داد. البته پیش آمد ها و روایت هایی هم به نحسی سیزده کمک کرد ؛ مانند روایتی که در شام آخر نفر سیزدهم به عیسی مسیح خیانت کرد و او را لو داد . وگرنه عدد سیزده با اعداد دیگر هیچ تفاوتی ندارد.


نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 1:55 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

http://up.limotorsh.net/images/eykxbm21fwrme8yid5i.jpg

دیباچه

انسان، از نخستین سال های زندگی اجتماعی، زمانی که از راه شکار و گردآوری خوراک های گیاهی روزگار می گذراند، متوجه بازگشت و تکرار برخی از رویدادهای طبـیعی، یعنی تکرار فصول شد. زمان یخ بندان ها موسم شکوفه ها، هنگام جفت گیری پرندگان و چرندگان را از یکدیگر جدا کرد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی، یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت؛ فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را بوجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همهً جامعه ها، با گردش ماه که تغیـیـر آن آسانتر دیده می شد، صورت گرفت. و بالاخره نارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان همواره دارای فصل نبوده، زمانی شامل دو فصل : زمستان ده ماهه و تابستان دو ماهه بوده؛ و زمانی دیگر تابستان هفت ماه ( از فروردین تا آبان) و زمستان پنج ماه ( از آبان تا فروردین ) بوده، و سرانجام از زمانی نسبتاً کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم گردیده است. گذشته از ایران: "سال و ماه سغدی ها، خوارزمی ها، سیستان ها در شرق و کاپادوکی ها و ارمنی ها در مغرب ایران، بدون کم و زیاد همان سال و ماه ایرانی است".

نوروز در تاریخ

دانش ما از آغاز جشن گرفتن نوروز بسیار محدود است. مدارک نوشتاری در تاریخ ایران، تا قبل از قرن اول بعد از میلاد ذکری از نوروز نمی کنند. هرچند که بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که یکی از دلایل ساختمان مجموعه پارسه (تخت جمشید)، جشن گرفتن نوروز و بارعام نوروزی شاهنشاهان هخامنشی بوده، اما نبود هیچگونه نشانه ای از وقوع این مراسم در دوران هخامنشی، برای بعضی از دانشمندان این سوال را پیش آورده که آیا نوروز در دوران باستانی به عنوان یک مراسم دولتی جشن گرفته می شده یا نه؟
نخستین برخورد ما با نوروز در مدارک تاریخی به سلطنت ولاش اول اشکانی (78-51 پ م) باز می گردد. ولاش اول را عموما" پایه گذار بسیاری از مراسم ایرانی از جمله سده می دانند و نوشته شدن قسمتهایی از اوستا را نیز به دوران او نسبت می دهند. متاسفانه کمبود مدارک کامل ما را از تحقیق لازم در مورد جزئیات برگزاری نوروز در دوران اشکانی محروم می کند.
برعکس، از مراسم نوروز در دوران ساسانی(650-224 پ م) اطلاعات جامعی در دست داریم. کتیبه های ساسانی، پند نامه ها و دیگر قطعه های ادبیات ایرانی میانه، از برگزاری جشن سال نو در دربار ساسانی صحبت می کنند. مراسم بار نوروزی که در آن شاهنشاه برای تمام اعضای دولت و نمایندگان ملت، بارعام ترتیب می داد، از بازمانده های مراسم ساسانی است.
مراسم بارعام شاهانه در دوران بعد از اسلام نیز باقی ماند و تمام شاهان ایران، حتی پادشاهانی که از اصل غیر ایرانی میامدند (مانند سلاطین غز و مغول) نیز دربار خود را برای برگزاری رسوم ایرانی و از جمله نوروز آماده می کردند. در دربار خلفای عباسی که از بسیاری جهات خود را ادامه شاهنشاهان ساسانی می دانستند، نوروز از مهمترین جشنهای سال بود و بار نوروزی با تمام جلال و شکوه آن انجام می گرفت.
با وجود داشتن مدارک مورد اطمینان در مورد جشن گرفته شدن نوروز در دوران ساسانی، دلیلی در دست نداریم که نوروز را جشنی با گذشته بسیار قدیمیتر از دوران ساسانی فرض نکنیم. بسیاری از جشنهای مهم جهان در ابتدا تنها بوسیله مردم عامی برگزار می شدند و جزو برنامه های سلطنتی حساب نمی گشتند. قدیمی بودن و دست نخوردن مراسم نوروز می تواند گواهی از این باشد که این جشن مدتها قبل از اینکه پادشاهان ساسانی (و شاید اشکانی) آنرا تبدیل به جشنی رسمی کنند، وجود داشته و مانند امروز، بوسیله همه مردم ایران جشن گرفته می شده.


ادامه مطلب...

نوشته شده در یکشنبه 89/12/29ساعت 11:43 صبح توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

دانشمندان بر این باورند که برای اولین بار توانسته‌اند به برآوردی دقیق در مورد سرعت چرخش هسته زمین در مقایسه با سیارات دیگر دست پیدا کنند.

یک پژوهش جدید دانشگاه کمبریج دریافت که برآوردهای قبلی مبنی بر سرعت گیری یک درجه بیشتر هسته به طور سالانه کاملا خارج از اصول است.

 

به ادعای دانشمندان، هسته زمین در حقیقت بسیار آهسته‌تر از آنچه تا پیش از این تصور می‌شد یعنی هر یک میلیون سال یک درجه سریع‌تر می‌چرخد.

 

هسته داخلی زمین به آهستگی در طول زمان هنگامی که مواد مایع هسته خارجی در سطح آن به صورت جامد در می‌آید رشد می‌کند. در طول این فرآیند تفاوت سرعت سیر نیمکره‌های شرق و غرب در ساختار هسته داخلی ثابت شده است.

 

به گفته این دانشمندان، میزان چرخش سریع‌تر با نیمکره‌های مشاهده شده در هسته داخلی متناقض است چرا که این میزان سرعت به تفاوت‌ها اجازه نخواهد داد که در ساختار ثابت شوند. این موضوع تا پیش از این به عنوان یک مساله بزرگ باقی مانده بود چرا که دو خصوصیت متفاوت نمی‌توانند با هم وجود داشته باشند.

 

دانشمندان برای این تحقیق از امواج لرزه‌یی بدنه که داخل هسته داخلی در 5200 کیلومتری زیر سطح زمین می‌شود استفاده و زمان سفر آنها را با امواجی که از سطح هسته داخلی ساطع می‌شدند مقایسه کردند.

 

تفاوت بین طول سفر این امواج یک ساختار سرعت حداکثر 90 کیلومتر هسته داخلی را در اختیار محققان قرار داد. به گزارش ایسنا، این پژوهشگران سپس باید اطلاعات را با تفاوت‌های موجود در سرعت‌ نیمکره‌های شرق و غرب هسته داخلی مطابقت دهند.

 

از آنجایی که هسته داخلی در طول زمان رشد می‌کند، ساختار داخلی تا حدی قدیمی است و تغییر در مرزهای بین دو نیمکره باعث می‌شود که هسته داخلی در طول زمان چرخش داشته باشد.

 

میزان چرخش با توجه به تغییر مرزها و نرخ رشد هسته داخلی محاسبه می‌شود.

 

با اینکه هسته داخلی 5200 کیلومتر زیر پای ما قرار دارد،‌ تاثیر حضور آن به ویژه در سطح زمین از اهمیت برخوردار است.

 

به طور خاص با رشد هسته داخلی، حرارت آزاد شده در زمان جامد شدن باعث انتقال گرما در مایع هسته خارجی می‌شود. این انتقال باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی زمین می‌شود.


نوشته شده در چهارشنبه 89/12/4ساعت 4:2 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

شرکتی آمریکایی نوعی قایق را تولید و عرضه کرده است که می توان به صورت همزمان به عنوان قایق و زیردریایی از آن استفاده کرده و از مناظر رو و زیر آب در کنار هم استفاده کرد.

 

درست مانند نقلیه های دو چرخ Segway که در تلاش بود جهان حمل و نقل را با دوچرخ های الکتریکی خود متحول کند، شرکتی به نام Raonhaje نیز تلاش کرده است با قایق EGO خود تلاشی مشابه را در زیر آب به آزمایش بگذارد.

 

GEO اولین نیمه زیردیایی یک پارچه جهان است که برای استفاده از آن به دوره های آموزشی پیچیده ویژه راندن یک زیردریایی نیازی نخواهد بود.

 

این نیمه قایق نیمه زیردریایی کاملا الکتریکی بوده و عملکردی مشابه با خودرو دارد و همین عملکرد می تواند شباهت ظاهر آن را به خودورهای الکتریکی توضیح دهد.

 

موادی که در ساخت این قایق به کار گرفته شده است غالبا از مواد سازنده آکواریوم است تا قایق در برابر فشار آب از خود مقاومت نشان داده و نور خورشید را از خود عبور دهد. سرعت این قایق-زیردریایی 4 گره در ساعت بوده و با یک بار شارژ می تواند 6 تا 10 ساعت روشن باقی بماند.

 

بر اساس گزارش گیزمودو، از دیگر تجهیزات موجود در این قایق می توان به سیستم کنترلی LCD، سیستم کنترل باطری، رادیوی VHF دو بانده، عمق سنج دیجیتال، قطب نما و ساعت اشاره کرد.


نوشته شده در چهارشنبه 89/12/4ساعت 4:0 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

یک عکاس آژانس محافظت از محیط زیست موفق شد پرواز یک هواپیما در میان شعله های خورشید در هنگام غروب را در قاب تصویر جاودانه کند.

 

به نظر می رسد که این تصاویر شگفت انگیز، جلوه های ویژه یک فیلم سینمایی هالیوودی باشند.

درحالیکه این تصاویر اثر هنرمندانه یک عکاس آژانس محافظت از محیط زیست است که در آسمان دوسلدورف آلمان گرفته شده اند.

براساس گزارش لارپوبلیکا، این تصاویر زمانی گرفته شدند که هواپیمای شرکت "ایر برلین" در لحظه غروب آفتاب پرواز کرد و در قاب تصویر "جولین استراتنشولت" جاودانه شد.


نوشته شده در جمعه 89/11/22ساعت 12:33 عصر توسط سارا نظر تو چیه؟ ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

Design By : Pichak